Sosyal Güvenlik

Türkiye’de Çalışma Yaşamını İlgilendiren Son Kanuni Düzenlemeler

Zaman zaman istihdam ve çalışma hayatını yakından ilgilendiren düzenlemeler torba yasa şeklinde yasalaşmaktadır. Bunun son örneği olarak çalışma hayatıyla ilgili düzenlemeler içeren İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 7495 sayılı Kanun 3 Şubat 2024 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Söz konusu yasa ile çalışma yaşamını ve işverenleri ilgilendiren önemli değişiklikler yapılmıştır. Kanun kapsamında bir yandan işverenleri çok yakından ilgilendiren bazı teşvik ve desteklerin yürürlük süresi uzatılırken öte yandan da kısa çalışma uygulamasının kolaylaştırılması ve uygulamadaki tereddütlerin giderilmesi hedeflenmiştir. Aynı doğrultuda olmak üzere, “Genel Salgın” hali de kısa çalışma yapılabilecek haller kapsamına alınmıştır. Keza düzenleme kapsamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca iş sağlığı ve güvenliği alanında denetimlerin usulleri de belirginleştirilmiş bulunmaktadır. Son olarak yapılan değişiklik ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü iş sağlığı ve güvenliği konularında ölçüm, inceleme ve araştırma yapmaya, bilgi, belge ve numune almaya ve İSG eğitim kurumları, ortak sağlık güvenlik birimleri, ekipman muayene kuruluşları, iş hijyeni ölçüm, test ve analiz laboratuvarlarında inceleme, yetkilendirme, kontrol ve denetim yapmaya yetkilendirilmiştir.

Anahtar Kelimeler
Çalışma yaşamı, prim teşvikleri, işsizlik ödeneği, 6111 sayılı prim teşviki, iş sağlığı ve güvenliği denetimleri, kısa çalışma.
 
1. Giriş

Zaman zaman istihdam ve çalışma hayatın yakından ilgilendiren düzenlemeler torba yasa şeklinde yasala-şabilmektedir. Bunun son örneği olarak çalışma hayatıyla ilgili düzenlemeler içeren İşsizlik Sigortası Kanu-nu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 7495 sayılı Kanun TBMM Genel Kurulu’nda kabul edile-rek kanunlaşmış ve 3 Şubat 2024 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
Söz konusu yasa ile çalışma yaşamını ve işverenleri ilgilendiren önemli değişiklikler yapılmıştır. Kanun kapsamında bir yandan işverenleri çok yakından ilgilendiren bazı prim teşvik ve desteklerin yürürlük süresi uzatılarak işverenlerin gerek son yıllarda gerekse de 2024 yıl başında yaşanan yüksek oranlı asgari ücret artışı sonucu oluşan ilave işçilik maliyetlerinin kısmen de olsa karşılanması hedeflenmiştir. Öte yandan, son düzenleme kapsamında 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu çerçevesinde uygulanan bir işgücü piyasası politikası olan “kısa çalışma” uygulamasının hak ediş koşullarının kolaylaştırılması ve uygulamadaki tered-dütlerin giderilmesi hedeflenmiştir. Keza düzenleme kapsamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nca iş sağlığı ve güvenliği alanında denetimlerin usulleri de belirginleştirilmiş bulunmaktadır.
Bu makalede Türkiye’de çalışma yaşamını ilgilendiren son kanuni düzenlemelerin kapsamı ve uygulama esasları işverenleri ve ilgilileri bilgilendirecek şekilde genel esaslarıyla özetlenmiştir.

2. 6331 Sayılı Kanun Teşvikinin Uzatılmasına İlişkin Kanuni Düzenleme

Çalışma hayatıyla ilgili düzenlemeler içeren İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapıl-masına Dair Kanun 7495 sayılı Kanun TBMM Genel Kurulu’nda kabul edilerek kanunlaşmış ve Resmî Gaze-te’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
Söz konusu yasa ile yapılan ilk düzenleme işverenlere verilen teşvik ve desteklere ilişkindir. İşverenlere ilave istihdam sağlanmaları ve özel politika gerektiren kadın, genç ve mesleki yeterlilik belgesi sahibi olan işsizleri istihdam etmeleri halinde verilen 6111 sayılı Kanun teşviki 2011 yılından bu yana uygulanmakta olup, ülkemizde en yaygın kullanılan ve en eski sigorta prim teşviklerinden birini oluşturmaktadır (Esen, 2023a).
06111 kodu ile uygulanmakta olan söz konusu ilave istihdam teşviki 31 Aralık 2023 tarihinde sona ermiş iken yapılan son düzenlemeyle birlikte 1 Ocak 2024’ten geçerli olmak üzere iki yıl daha yasayla uzatılmıştır. Böylece istihdamının desteklenmesi için verilen 6111 sayılı teşvik olarak bilinen istihdam teşviki 31 Aralık 2025’e kadar devam edecektir.
Keza, 6111 sayılı Kanun teşvikini ilave olarak bir yıl daha (31.12.2026’ya kadar) uzatma konusunda yasal yetki de Cumhurbaşkanına verilmiş bulunmaktadır. Cumhurbaşkanı’nın bu yetkisini kullanarak Cumhurbaşkanlığı Kararı ile uzatma yapması halinde teşvikin 31 Aralık 2026 tarihine kadar uygulanabilmesi mümkün hale gelmiştir.
Şunu belirtmek gerekir ki 6111 sayılı Kanun’un ortalama sayısı aranılması (Göktaş ve Özdamar, 2012) husu-su da dahil olmak üzere yararlanma şartlarında herhangi bir değişiklik yapılmamış olup, eski dönemde uygu-lanan şartlar aynen uygulanmaya devam edilecektir. Keza, eski dönemde yararlanmaya başlanılan sigortalı-lar için şartları sağladığı sürece ve yasal süresi boyunca teşvikten yararlanmaya devam edilebilecektir. Beklentimiz 2025 yılı sonunda söz konusu teşvikin ilave bir Cumhurbaşkanlığı kararı ile 2026 yılı için de uzatılması yönündedir.

3. 2024 Yılı Asgari Ücret Desteğine İlişkin Kanuni Düzenleme

İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 7495 sayılı Kanun ile yapılan bir başka düzenleme işverenleri yakından ilgilendiren “Asgari Ücret Desteği” ile ilgilidir. Yapılan düzenleme ile 2016 yılından bu yana ülkemizde uygulanmakta olan ve asgari ücretli işçi çalıştıran işverenleri desteklemeyi amaçlayan asgari ücret desteği 2024 yılı için bir yıllığına uzatılmıştır.
Keza, asgari ücret desteği çalışan başına 500 Liradan 700 Liraya (günlük 23,33 Liraya) çıkartılarak desteğin maddi tutarı da arttırılmış bulunmaktadır. Önceki dönemlerde olduğu gibi desteğin işverenlerin Sosyal Gü-venlik Kurumu (SGK)’ya ödeyecekleri sigorta primlerinden mahsup suretiyle ödenmesi esasına devam edi-lecektir. Mahsup edilen tutarlar İşsizlik Sigortası Fonu’ndan karşılanacaktır.
Şunu belirtmek gerekir ki, 2016 yılından bu yana uygulanan asgari ücret desteği adeta kalıcı hale gelmiştir. Bu uygulamaya ihtiyaç duyulmasının temel nedeni gerek son yıllarda gerekse de 2024 yıl başında yaşanan yüksek oranlı asgari ücret artışı sonucu işverenlerin işçilik maliyetlerinin artmış olmasıdır. Her ne kadar enf-lasyonist ortamda söz konusu artışlar reel alım gücü artışı doğurmuyor olsa da asgari ücrette yaşanan den-gesiz artışların gerek çalışma yaşamındaki göstergeler gerek toplumsal denge gerek enflasyonist baskı ge-rekse de emeklilerin aylık ve gelirleri açısından birçok dengeyi bozduğu literatürde yer alan bir olgudur.
Son Asgari Ücret Desteği kapsamında, 5510 sayılı Kanun’un 4/1-(a) sigortalılık statüsüne tabi olarak hakla-rında uzun vadeli sigorta kolları hükümleri uygulanan sigortalıları çalıştıran işverenler asgari ücret desteğin-den yararlanabilecektir. Bu şekilde olan işyerlerinden 2023 yılının aynı ayına ilişkin SGK’ya verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde prime esas günlük kazancı 671 Türk lirası ve altında bildirilen sigortalıların toplam prim ödeme gün sayısını geçmemek üzere, 2024 yı-lında cari aya ilişkin verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamele-rinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısının 2024 yılı Ocak ila Aralık ayları/dönemi için günlük 23,33 Türk lirası ile çarpımı sonucu bulunacak tutar asgari ücret desteği olarak sağlanacaktır (Esen, 2024).
2024 yılı içinde ilk defa 5510 sayılı Kanun kapsamına alınan işyerlerinden bildirilen sigortalılara ilişkin top-lam prim ödeme gün sayısının tamamı için asgari ücret desteği alınabilecektir.
Söz konusu bu destek işverenlerin SGK’ya ödeyecekleri sigorta primlerinden mahsup edilecek ve bu tutar önceki dönemlerde olduğu gibi İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanacaktır (Esen, 2016). Ancak asgari ücret desteği alacak sigortalıları belirlerken bakılacak prime esas günlük kazanç tutarı, 6356 sayılı Kanun hüküm-leri uyarınca toplu iş sözleşmesine tabi özel sektör işverenlerine ait işyerleri için 1.341 Türk lirası olarak esas alınacaktır.
Ücretleri asgari ücretin iki katından az olamayacağı hükme bağlanan “Linyit” ve “Taşkömürü” çıkarılan işyer-lerinde yer altında çalışan sigortalılar için asgari ücret desteği alabilmek için aranacak günlük kazanç 1.789 Türk lirası olacaktır. Bu işyerlerinde 2023 yılının aynı ayına ilişkin Kuruma verilen aylık prim ve hizmet bel-gelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen prim ödeme gün sayısının bir buçuk katını geçmemek üzere, 2024 yılında cari aya ilişkin verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün sayısı dikkate alına-caktır.
Sigortalı ve işveren hisselerine ait sigorta primlerinin Devlet tarafından karşılandığı durumlarda işverenin ödeyeceği sigorta priminin İşsizlik Sigortası Fonunca karşılanacak tutardan az olması hâlinde sadece sigor-ta prim borcu kadar mahsup işlemi yapılacaktır.
Asgari ücret desteği, 5018 sayılı Kanuna ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde sayılan kamu idarelerine ait kadro ve pozisyonlarda 4/1-(a) sigortalılık statüsü kapsamında çalışan sigortalılar için uygulanmayacaktır.2 
Mevcut bir işletmenin kapatılarak değişik bir ad ve unvan altında ya da bir iş birimi olarak açılması veya yö-netim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler ara-sında istihdamın kaydırılması, şahıs işletmelerinde işletme sahipliğinin değiştirilmesi gibi İşsizlik Sigortası Fonu katkısından yararlanmak amacıyla muvazaalı işlem tesis ettiği anlaşılan veya sigortalıların prime esas kazançlarını 2024 yılı Ocak ila Aralık ayları/dönemi için SGK’ya bildirmediği veya eksik bildirdiği tespit edi-len işyerlerinden İşsizlik Sigortası Fonunca karşılanan tutar, gecikme cezası ve gecikme zammıyla birlikte geri alınır ve bu işyerleri hakkında bu madde hükümleri uygulanmayacaktır (Esen, 2023b). Ancak, ilgili ayda 2024 yılı Ocak ila Aralık aylarına/dönemine ait aylık brüt asgari ücretin onda birini geçmeyecek tutarda eksik prime esas kazanç bildirimi yapıldığının tespiti durumunda SGK’ca yapılacak ihtar üzerine on beş günlük süre içinde söz konusu eksikliği gideren işyerleri hakkında bu madde hükümleri uygulanmaya devam ede-cektir.
Şunu özellikle belirtmek gerekir ki, asgari ücret desteğinden yararlanan işyerlerinde kayıt dışı istihdam veya sahte sigortalılığın tespit edilmesi halinde teşviklerden ileriye dönük herhangi bir uzaklaştırma yaptırımı uy-gulanmaz. Ancak bu şekilde tespitlerin yapılması halinde işveren yıl boyunca aldığı/alacağı tüm asgari ücret desteğini kaybedecektir (Esen, 2012, 2023b).
2024 yılı asgari ücret desteği ortalama sigortalı sayısına da tabi tutulmuş bulunmaktadır. Buna göre asgari ücret desteğinden yararlanılacak ayda/dönemde, 2023 yılı Ocak ila Aralık aylarında/döneminde aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile 4’üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında uzun vadeli sigorta kollarından en az sigortalı bildirimi yapılan aydaki/dönemdeki sigortalı sayı-sının altında bildirimde bulunulması hâlinde destekten yararlanmak mümkün olmayacaktır.
Ortalama sigortalının tespitinde, bir önceki yılın aynı ayına ilişkin olarak aylık prim ve hizmet belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi verilmemiş olması hâlinde bildirim yapılmış takip eden ilk aya ilişkin aylık prim ve hizmet belgesindeki veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesindeki bildirimler esas alına-caktır. 2023 yılından önce 5510 sayılı Kanun kapsamına alınmış ancak 2023 yılında sigortalı çalıştırmamış işyerleri hakkında ise yeni işyeri gibi işlem yapılacaktır.
İşyerinde çalıştırılan sigortalılarla ilgili 2024 yılı Ocak ila Aralık aylarına/dönemine ait aylık prim ve hizmet belgelerinin veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresi içinde verilmediği, sigorta primle-rinin yasal süresinde ödenmediği, denetim ve kontrolle görevli memurlarca yapılan soruşturma ve inceleme-lerde; çalıştırılan kişilerin sigortalı olarak bildirilmediği veya bildirilen sigortalının fiilen çalıştırılmadığı durum-larının tespit edilmesi, SGK’ya prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunması hâllerinde de asgari ücret desteğinden yararlanmak mümkün olmayacaktır. Şu kadar ki, SGK’ya olan prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarını 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre tecil ve taksitlendiren ya da ilgili diğer kanunlar uyarınca yapılandıran işverenler bu tecil ve taksitlendirme veya yapılandırma devam ettiği sürece bu madde hükümlerinden yararlandırılacaktır.
2024 Ocak ila Aralık aylarına/dönemine ilişkin yasal süresi dışında SGK’ya verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya Hazine ve Maliye Bakanlığına verilecek muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde kayıtlı sigortalılar için asgari ücret desteği almak mümkün olmayacaktır.

4. Kısa Çalışmaya İlişkin Güncel Kanuni Düzenlemeler

Çalışma yaşamını ilgilendiren düzenlemeler içeren son yasa ile yapılan düzenlemelerin önemli bir boyutunu da “Kısa Çalışma Ödeneği” uygulaması oluşturmaktadır. 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’nun Ek 2’nci Maddesi kapsamında uygulanmakta olan kısa çalışma uygulaması, genel ekonomik, sektörel veya bölgesel kriz ile zorlayıcı sebeplerle işyerindeki haftalık çalışma sürelerinin geçici olarak önemli ölçüde azaltılması veya işyerinde faaliyetin tamamen veya kısmen geçici olarak durdurulması hallerinde, işyerinde üç ayı aş-mamak üzere kısa çalışma yapılmasını ve işçilere kısa çalışma ödeneği verilmesini içeren bir istihdama destek düzenlemesidir (4447 s.K., Ek Md. 2).
Özellikle Covid-19 Pandemisi döneminde sosyal dengeleri korumak açısından önemi açıkça görülen ve mil-yonlarca çalışanın yararlandığı kısa çalışma uygulaması, yapılan son düzenleme ile kolaylaştırılmış bulunmaktadır. Bu çerçevede, çalışanların “Kısa Çalışma Ödeneği”nden yararlanabilmesi için gereken asgari prim ödeme gün sayısı 600 günden 450 güne indirilmiştir. Buna göre, sigortalının kısa çalışma ödeneğine hak kazanabilmesi için kısa çalışma başlama tarihinden önceki son 120 gün hizmet akdine tabi çalışmasının bulunması ve son üç yılda en az 450 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olması aranacaktır.
Keza, kısa çalışma ödeneği, damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmayacak, nafaka borçları dışında onda birinden fazlası haczedilemeyecek veya başkasına devir ve temlik edilemeyecektir.
Kısa Çalışma kapsamındaki sigortalının istirahat raporlu olduğunu işverene haber vermemesi nedeniyle hem kısa çalışmadan hem de istirahat döneminde geçici iş göremezlik ödeneği alması veya kısa çalışma yapar-ken başka bir işyerinde çalışması gibi işçinin kusurundan kaynaklanan fazla ödemeler, yasal faiziyle sigor-talıdan tahsil edilecek, ölen sigortalılara ait fazla ödemeler geri tahsil edilmeyecektir.
Kısa çalışma ödeneği, her ayın beşinde aylık olarak sigortalının kendisine ödenecektir. Ödeme tarihini öne çekmeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yetkili olacaktır.
Kısa çalışma ödeneği olarak ödenen süreler, kısa çalışma başlama tarihinden itibaren üç yıl içerisindeki hizmet akdi fesihlerine istinaden yapılacak işsizlik ödeneği ödemelerine ilişkin hak sahipliği sürelerinden düşürülecektir.
Son olarak, kabul edilen kanuna göre, kısa çalışma gerekçelerine “genel salgın” da eklenmiş ve böylece işverenlerin işyerinde kısa çalışma yapabilmesi için gerekçe olarak ifade edebileceği hususlar çeşitlendiril-miş bulunmaktadır. Kısa çalışma ödeneğine ilişkin söz konusu bu hükümler 1 Mart 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Kısa çalışma başlama tarihi 1 Mart 2024 tarihinden önce olanlar hakkında kolaylaştırma öncesi eski hükümler uygulanacaktır. 1 Mart 2024 tarihinden itibarense kolaylaştırılmış yeni hükümler uygulanagelmektedir (7495, Md. 3).

5. İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin Güncel Kanuni Düzenlemeler

Çalışma yaşamını ilgilendiren düzenlemeler içeren son yasa ile yapılan düzenlemelerin bir başka boyutunu da iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin düzenlemeler oluşturmaktadır.
Buna göre Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı; iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimliği eğitimi veren eği-tim kurumları, ortak sağlık ve güvenlik birimleri, ekipman muayene kuruluşları, iş hijyeni ölçüm, test ve analiz laboratuvarlarında inceleme, yetkilendirme, kontrol ve denetim yapmaya yetkili kılınmış bulunmaktadır. Söz konusu bu düzenlemenin temel amacı iş sağlığı ve güvenliği alanında saha denetimi yapan İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü personelinin yasal yetki karmaşası bulunması nedeniyle oluşan hukuki boşluğu doldurmak ve iş sağlığı ve güvenliği denetimlerini güçlendirmektir. Kanun teklifinin ilk halinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na verilen söz konusu yetki “tüm işyerlerine” şamil olmak üzere verilirken (TBMM, 2024) bu daha sonra değiştirilmiş ve yalnızca yukarıda sayılan İSG profesyoneli kurumlarla sınır-landırılmıştır.
Bakanlık adına inceleme, kontrol ve denetim, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünde görevli çalışma uzmanı ve çalışma uzman yardımcısı, mühendis, fizikçi, kimyager, biyolog ve tabip unvanlı personel tarafın-dan yerine getirilecektir. Görevlendirilen personel inceleme, kontrol ve denetim esnasında mümkün olduğu kadar işi aksatmamak, işverenin ve iş yerinin meslek sırları ile gördükleri ve öğrendikleri hususları tamamen gizli tutmakla yükümlü olacaktır. Görevlendirilen personele işveren veya çalışanlar tarafından gereken kolay-lık sağlanacaktır. Görev yapan Bakanlık personeli kolluk kuvvetlerinin yardımına ihtiyaç duydukları takdirde, askeri iş yerleri hariç olmak üzere, durumu ilgili mülki idare amirine iletecektir. Mülki idare amiri, talebi uygun bulursa yeteri kadar kolluk kuvveti görevlendirecektir.
Bu şekilde inceleme, kontrol ve denetim için görevlendirilen kamu görevlileri 6245 sayılı Harcırah Kanu-nu’nun 33’üncü maddesinin (b) fıkrası gereğince harcırah alabilecektir.
Son olarak, Çalışma yaşamını ilgilendiren düzenlemeler içeren son yasa ile yapılan son düzenleme emekli maaşlarına ilişkindir. Buna göre 2024 Ocak ayında SSK ve BAĞ-KUR emekli maaşlarına uygulanacak olan artış oranı yüzde 49,25 oranına yükseltilmiş, böylece emeklilerin enflasyonist ortamda desteklenmesi hedef tutulmuş bulunmaktadır. Keza, 5510 sayılı Kanun’un Ek 19’uncu Maddesi gereğince uygulanan emekli ma-aşlarında alt sınır uygulamasının tutarı 7.500 TL’den 10.000 TL’ye yükseltilmiş bulunmaktadır.

6. Sonuç

Çalışma hayatıyla ilgili düzenlemeler içeren İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 7495 sayılı Kanun ile çalışma yaşamını ve işverenleri ilgilendiren önemli değişiklikler yapılmıştır.
Söz konusu yasayla işverenleri yakından ilgilendiren teşvik ve desteklerde önemli düzenlemeler yapılmıştır. Bu çerçevede işverenlerin kadın, genç ve mesleki yeterlilik belgesi sahibi işçileri istihdam etmeleri halinde verilen ilave istihdam şartı bulunan 6111 sayılı Kanun Prim teşviki iki yıl uzatılmıştır. Keza, Cumhurbaşkanına söz konusu bu teşviki ilave olarak bir yıl daha (31.12.2026’ya kadar) uzatma yetkisi verilmiştir. Ayrıca düzenleme ile asgari ücret desteği bir yıl daha (31.12.2024’e kadar) uzatılarak çalışan başına aylık 700 Lira-ya (günlük 23,33 Liraya) çıkartılmıştır.
Yapılan düzenleme ile çalışanların “Kısa Çalışma Ödeneği”nden yararlanabilmesi için gereken asgari prim ödeme gün sayısı 600 günden 450 güne indirilmiş, böylece kısa çalışmadan yararlanma imkanları genişle-tilmiştir. Keza, “Genel Salgın” hali de kısa çalışma yapılabilecek haller kapsamına alınmıştır. Son olarak yapılan değişiklik ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü iş sağlığı ve güvenliği konularında ölçüm, inceleme ve araştırma yapmaya, bilgi, belge ve numune almaya ve İSG eğitim kurumları, ortak sağlık güvenlik birimleri, ekipman muayene kuruluşları, iş hijyeni ölçüm, test ve analiz laboratuvarlarında inceleme, yetkilendirme, kontrol ve denetim yapmaya yetkilendirilmiştir.

Kaynakça

  • Esen, B. (2012) “Örneklerle Sigorta Prim Teşvikinden Uzaklaştırılma ve Yaptırımları”, Lebib Yalkın Mev-zuat Dergisi, 9(105), Eylül 2012.
  • Esen, B. (2016) “Asgari Ücret Teşvikinin Uygulama Esasları”, Lebib Yalkın Mevzuat Dergisi, Sayı: 147, Mart 2016.
  • Esen, B. (2023a) “6111 sayılı Kanun İstihdam Teşviki Uzatıldı”, Yaklaşım Dergisi, 2023(362), Şubat 2023.
  • Esen, B. (2023b) “Türkiye’de Kayıt dışı İstihdamın Türleri ve Kayıt dışı İstihdamın Sosyal Sigortalar Prim Teşvik ve Desteklerine Etkisi”, İş ve Hayat Dergisi, 9(18), ss. 63-95.
  • Esen, B. (2024) “2024 Yılı Asgari Ücret Desteğinin Uygulama Esasları”, e-Yaklaşım Dergisi, 2023(373), Şubat 2024.
  • Göktaş, M. ve Özdamar, M. (2012) “Teşvik Kapsamına Giren (İlave) İşçinin Belirlenmesi”, Yaklaşım Der-gisi, 2012(235), Temmuz 2012.
  • Özdamar, M. (2024) “Son Yıllarda Asgari Ücrette Gerçekleşen Yüksek Artışlar Nedeniyle Emekli Aylıkları-nın Değişen Geçim Koşullarına Uyarlanması”, İş ve Hayat Dergisi, 10(19)
  • T.C. Yasalar (1999) 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu, 08.09.1999 tarih ve 23810 sayılı Resmî Gazete, Ankara.
  • T.C. Yasalar (2006) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 16.06.2006 tarih ve 26200 sayılı Resmî Gazete, Ankara.
  • T.C. Yasalar (2011) Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigor-tası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında 6111 sayılı Kanun, 25.02.2011 tarih ve 27857 Birinci Mükerrer Sayılı Resmî Gazete, Ankara.
  • T.C. Yasalar (2024) İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair 7495 sayılı Kanun, 03.02.2024 tarihli ve 32449 sayılı Resmî Gazete, Ankara.
  • TBMM (2024) İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Gerekçesi, 15.01.2024 tarih ve 19 sayılı, https://cdn.tbmm.gov.tr/KKBSPublicFile/D28/Y2/T2/WebOnerge Metni/69cef78d-2549-420c-8a4a-7d3d5da8f38a.pdf (Erişim tarihi: 04.02.2024).
  • Lebib Yalkın Aylık Mevzuat Dergisi Haziran Sayısı 2024

Yazar: Bünyamin Esen

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir